onsdag 26. oktober 2016

BÆREKRAFTIGE JULEGAVER

Det er DEN tiden på året. 
Den tiden da butikkene fylles med julepynt, hvor ukebladene har rød overskrift og stjerner på coveret, 
den tiden hvor du burde planlegge årets julegaver men lar være fordi du har "god tid", ennå. 
Du utsetter gavene i det lengste og ender opp med stresshandling på et fullstappet kjøpesenter de siste dagene før jul. 
Kanskje kjøper du gaver som er mye dyrere enn du hadde tenkt, eller enda verre, du kjøper noe mottakeren hverken trenger eller liker. 

Tall fra Virke viser at vi nordmenn handlet for  55,5 milliarder kr i månedene før jul i fjor. 
Det betyr at hver nordmann i gjennomsnitt brukte 10 700 kr på julehandelen, hvor 6270 kr ble brukt på julegaver og pynt. 
Når undersøkelsen samtidig viser at 25% ikke vet hva de ønsker seg, at 30% panikkhandler og at 20% kjøper dyrere gaver enn de hadde planlagt, 
mener jeg at det er på tide å tenke litt annerledes dette året. 

Forbruker økonom i DNB Silje Sandmæl anbefaler å skrive en liste over hvem du skal gi julegave til og hva som egner seg til hver enkelt.
 Videre anbefaler hun å gi gaver med mening. Det kan være en opplevelse, en veldedighetsgave eller noe du har laget selv. (Virke.no)

Siden det er to måneder igjen til julaften og vi fortsatt har muligheten til å legge tid og omtanke i julegavene, 
vil jeg dele noen tips til bærekraftige julegaver, gaver som vil glede både mottakeren og miljøet.


1. Til den som fryser: 

Kanskje du har en venn som fryser på øra, eller som bare er glad i snø og kuldegrader? 

Finn fram heklepinne og noen nøster da vel. Dette er en gave som varmer! 
Dette pannebåndet heklet jeg til jul i fjor. For å se mer av prosjektet kan du klikke her.



2. Til sofagrisen:

Hva med å sy en pute? 

Denne puta har jeg sydd av gamle klær funnet på Fretex. 
For flere bilder kan du klikke her.



3. Til den grønne:

Hva er vel hyggeligere enn å gi bort en plante man har dyrket frem helt selv?
Hvordan jeg fikk liv i avokadosteinen kan du se her.



4. Kroppsskrubb:

Perfekt gave til en god venninne. 

Hvordan du lager den ser du her.





5. Bruktfunn:

Jeg mener det er innafor å kjøpe gaver brukt så lenge de er fine og gjennomtenkte. 
For to år siden fikk jeg en kopp med fat i serien fra Pentik av lillesøsteren min til jul. 
Hun fant koppen og fatet på Fretex, og det var uten tvil den gaven jeg satte mest pris på. 
Tenk at hun fant den og tenkte på meg!




6. Sy om:

Sy en toalettmappe og putt noen gode produkter oppi.
Denne sydde jeg av en vevd bordbrikke for noen år siden og ga til søsteren min i julegave. 
Hvordan ser du her.




7. Til den som har alt:

Til den som har alt er det perfekt med søtsaker under treet. 
Mosartkuler er enkelt å lage og veldig godt! 
En hyggelig gave til kollegaer eller naboen.




8. Gi bort et bilde du har laget selv. 

Bildet har jeg satt i en ramme fra Fretex. 
Resten av dette innlegget kan du se her.



9. Til de små:

Finn leker i tre på bruktbutikk eller på loppis. 
Med pussemaskin og en dose tålmodighet blir treverket som nytt!
Denne anda fant jeg på loppis. 
Se prosessen her.




10. Tid:

En opplevelse trenger ikke å være så stor. Sett av tid og ta med deg en du er glad i på kafé. 
En kopp med noe varmt, en bolle og en hyggelig samtale. 
Den perfekte julegave!

Håper du ble inspirert til å lage noen av gavene dine selv i år. 
Små, små skritt i riktig retning.

-Rikke




Bilder // Collager: RI-MAKE


2 kommentarer:

  1. Hadde blitt veldig glad for å få sånne julegaver. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så kjekt at du skriver det! Jeg tror vi alle setter pris på gaver som andre har laget selv, spesielt om man har gjort seg flid og tenkt gjennom hva som kan passe til den enkelte. Så er det jo veldig hyggelig å lage dem også! :) -Rikke

      Slett