onsdag 28. oktober 2015

GRØNNE VEKSTER

At planter er trendy, det er noe vi alle vet, i alle fall vi som er interessert i interiør. Mitt inntrykk er at vi kjøper planter som aldri før, men om vi er like flinke til å ta vare på dem, det har jeg ikke nødvendigvis inntrykk av. Jeg gjetter på at mange planter lider av mangel på vann, for lite eller for mye lys eller bare forsakelse som følge av tidsklemma mange av oss kjenner så alt for godt.

Selv har jeg innført fast vanningsdag for å holde liv i mine, med godt resultat. Så godt, at monsteraen holdt på å kveles av mangel på plass. Røtter stakk ut lang over krukkekanten og de små, nye skuddene som kom, var gule. Noe måtte gjøres.

Etter å ha lest litt på nettet, kom jeg frem til at planten kan deles i mindre bunter som settes  i vann til de slår nye røtter, eller rett og slett plantes om i ny jord med det samme. Jeg tenkte som så, hvorfor ikke teste begge deler? Derfor har jeg plantet om to av kvastene i hver sin krukke med jord, mens to er satt i en krukke med vann. Etter litt tid vil jeg se hva som funker best, og da skal jeg dele mine tips med dere! Det er noen dager siden jeg gjennomførte dette prosjektet, og foreløpig henger ingen med hodet. 

Fingrene krysses!






Bruk med fordel noen kuler i bunnen, før du legger i jord. 
Kulene sørger nemlig for luft til røttene.


Photos: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar