torsdag 9. april 2015

FRYNSESTOPP

Som sagt klarte jeg ikke å styre unna gjenbruksbutikkene vi passerte i påskeferien. Det ble en tur innom NMS Gjenbruk i Sogndal og en tur innom Kirkens gjenbruksbutikk på Geilo. Lenge leve viljestyrken sier jeg bare. Uansett, i Sogndal fant jeg blant annet dette broderiet. Jeg innrømmer det gjerne, jeg har fått dilla på slike broderi som dette. De har liksom litt bohem over seg og passer etter min mening perfekt inn som kontrast til et ellers stramt interiør, spesielt nå som våren er i anmarsj. Problemet med slike broderi er derimot at stoffet lett frynser seg, slik bildet under viser. I verste fall kan dette bety at broderiet rakner og blir ødelagt. Jeg tenkte derfor å dele et lite tips. 


Det er flere måter å stoppe rakningen på, men jeg synes denne lille flasken gjør susen. Jeg kom over den på sybutikken i Stranda og ble nysgjerrig. Det jeg gjør, er å klippe bort den delen av stoffet som har begynt å rakne, og påfører deretter denne prymsaken langs kanten. Den fungerer som et slags lim, men kanten blir ikke stiv slik man kanskje skulle tro.



Så enkelt er broderiet forseglet og klargjort for symaskinen. Null rakning fra nå av!



Photos: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar