søndag 26. oktober 2014

DIY - OLJE BORDPLATE

DA har jeg endelig tatt meg sammen og oljet bordplaten til bordet jeg ble ferdig med for en tid tilbake. Var som nevnt litt redd for å ødelegge platen da jeg fra før hadde fint lite erfaring med oljebehandling  av finer. 

For å være sikker på at jeg valgte egnet produkt, tok jeg en telefon til kundeservice hos Jotun. Der kunne de fortelle meg at jeg burde gå for trestjerner, gulvolje i hvit, og for et tips! Jeg kunne ikke blitt mer fornøyd med resultatet!


På bildet har jeg latt være å olje den ene klaffen slik at det skal bli mulig å se forskjell. Effekten ble nøyaktig slik jeg ønsket. Ikke for hvit, men lys og varm på samme tid. Størst effekt vil oljen ha på sikt da den vil hindre at bordplaten gulner ytterligere. Platen hadde ikke rukket å gulne noe særlig før jeg oljet den, men jeg synes likevel man kan se stor forskjell.


For påføring brukte jeg en gammel skjortefille. 
PS: Pass på at den er ren og ikke loer.

Ta på raust med olje og bruk en ren fille til å tørke av overflødig olje. Gjenta for lysere effekt. På bildet har jeg kun oljet en gang. Antakelig vil jeg gjenta en eller to ganger.


Godt tips fra Jotun der altså, trestjerner, gulvolje hvit. Dette er ikke et produkt fra Jotun selv, så de er virkelig opptatt av at kunden skal få et godt resultat! :) Tommel opp for det!


Photo: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar