søndag 8. september 2013

DAGENS RI-MAKE KRAKK

Fant denne krakken på gjenbruksbutikken i Stryn. Kostet bare 50 kr. :)


Falt for fin form, fint tre og detaljer på håndtakene. Likevel ingen tvil om at denne krakken behøvde en liten fiks. Nedenfor vises prosessen.


1. Startet med å skru løs setet og fjerne det gamle stoffet. Dette gikk relativt lett siden stoffet kun var festet med stifter.

2. Da dette var gjort gikk jeg i gang med grovt og fint sandpapir på treverket som var slitt og falmet. Brukte først grovhet 100 og deretter 240 for en jevn og fin overfalte.

3. Deretter noen runder med møbelvoks. Kan bruke olje i forkant, men det er lurt å avslutte med voks.

 4.Treverket er nå gyllent og fint.

5. Så var det klart for nytt trekk. Jeg fant ubrukt møbelstoff på bruktbutikken her i Stranda. Perfekt!

6. Målte det gamle setet for å finne riktige mål til trekket. Jeg valgte å beholde den gamle polstringen da denne var i fin stand. Lot den lufte seg ute noen dager før jeg la på nytt trekk.

 7. Nøyaktighet er en dyd!




 8. Mal til stoffet av papp.

9. Stoffet er i flott ullkvalitet.

10. Slik så det ut før jeg sydde bitene sammen.

11. Krakken ble som ny!

12. Syntes likevel den behøvde det lille ekstra, så jeg borret et hull i bunnen av setet...

13. ...og tredde i en knapp.

14. Fiks ferdig, ny krakk.


Fornøyd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar